Vampýrská akademie - strčí Stmívání do kapsy?

By ledna 09, 2019 , ,



Ještě před pár měsíci pro mě tato knižní série představovala naprostou neznámou, ač paradoxně první díl jsem měla doma už asi pět let, nějak jsem na něj pozapomněla a knihu „vesele“ ignorovala. Nicméně, shodou náhod jsem narazila na filmové zpracování prvního dílů pod stejným názvem – Vampýrská akademie. Měla jsem chuť na nějakou upíří tématiku, tak jsem si řekla, proč ne… No, film jsem shlédla hned na první dobrou, a ač obecně neměl moc dobré hodnocení, mně se líbil. A nastal problém: film měl otevřený konec s příslibem dalšího pokračování. Takže jsem hledala dál a dál, ale nakonec jsem zjistila, že se opravdu natočil pouze první díl ze šesti, a s dalšími se již nepočítá… smůla.

No a právě až v tomto okamžiku jsem si všimla malého detailu – a to toho, že film byl natočen právě podle knižní předlohy. Takže pátrání pokračovalo. A světe div se. Všechny knihy z této série měly hodnocení většinou vyšší než 90%!! A to už je co říct. Takže mně, jakožto knižnímu nadšenci, to nedalo, a objednala jsem si zbývajících pět knížek. (Jak milé bylo zjištění, že jsem měla první díl doma již několik let, že.) U této části ještě upozorním – pokud budete knížky shánět, přeji hodně štěstí. V knihkupectví je již neseženete – přestaly se tisknout. Jedinou možností je tedy hledat v antikvariátech, nebo přes soukromé prodejce (mně se třeba osvědčily stránky na FB s prodejem knih).

Tak a teď už ke knihám samotným. Dlouho jsem uvažovala, zda mám rozepsat recenze na jednotlivé díly, ale jelikož nechci příliš prozrazovat děj, bylo by to nesmyslné, takže jsem se rozhodla pro ucelenou recenzi na celou sérii. Ono upřímně, stejně musíte číst knihy postupně. Děj na sebe totiž opravdu velmi navazuje a bez přečtení jednoho dílu budete naprosto ztraceni.

Myslím, že už tady vám mohu říci můj celkový názor na knihy: V ŽIVOTĚ JSEM NEČETLA LEPŠÍ KNIHU (KNIHY)!!!! Opravdu, a to myslím smrtelně vážně. Celá tato série je tak úžasně propracovaná, že opravdu nedokážete ani vytušit, co se stane nebo nestane. Všechny postavy jsou popsány tak, že vám hned po prvním díle přijde, že je všechny znáte již několik let. Styl, v jakém autorka Richelle Mead píše, vás nutí číst stále dál a dál. I to je asi důvod, že mně trvalo přesně 18 dní, než jsem přečetla všech šest knížek, a to i s tím, že jsem pár dní čekala na doručení další knížky a normálně chodila do práce. Děj samotný ani za mák nepůsobí jako nereálný – opravdu byste uvěřili, že je to skutečnost…
Abych vám trochu nastínila děj knih – celou dobu nás provází pouze jedna osoba – hlavní hrdinka Rose Hathawayová.
Rose je tzv. strážce – Dhampýr, který musí chránit Moroje (živé upíry) před nebezpečnými Strigoji (mrtvými upíry). Nejlepší kamarádka Rose, Lissa Dragomirová, je Morojka jak vyšitá, a aby toho nebylo málo, je i morojskou princeznou a poslední členkou svého královského rodu. Je tedy zřejmé, že princezna je stále ve velkém nebezpečí a úkolem Rose je chránit princeznu, protože „oni mají přednost“.

První díl – Vampýrská akademie – nám začne lehce nastiňovat hlavní hrdiny celé série. Rose s Lissou jsou násilím vráceny zpět na Akademii svatého Vladimíra – do školy, kde se kamarádky stále ještě učí a vzdělávají. Bohužel na Akademii číhá velké zlo, a to ne jen v podobě Strigojů, ale i v podobě spolužáků a učitelů. V pokračování pod názvem Mrazivý polibek, se opět shledáváme se všemi členy party, a přibývá nám i nový člen – Adrian. Celá skupina zažívá nejedno smrtelné dobrodružství a konec knihy je naprostým zvratem celého dílu. Pokračování, Stínem políbená, už začíná opravdu nasazovat velmi akční scény, které nás budou doprovázet až do šestého dílu. Rose zažívá trauma, které si odnesla z předchozího dílu, a aby toho nebylo málo, stále ji něco pronásleduje. V této knize se začíná projevovat i vzájemný vztah Rose a dalšího strážce – Dimitrije. Jedná se sice o zakázanou lásku, ale to neustálé jiskření se již nedá ignorovat. Ale tak už to bývá, když se všechno zdá dobré, stane se něco špatného – bitva se Strigoji. A jak tato bitva dopadne? Věřte mi, že zcela neočekávaně. (Upřímně to byla po hodně dlouhé době kniha, která mě rozbrečela). Od dílu Krvavý slib vám již nemohu úplně tak přesně popsat, co se bude dít, aniž bych neprozradila hlavní zápletky děje. Nicméně můžeme říci, že Rose cestuje na dalekou Sibiř, aby splnila slib, který dala své velké lásce. Avšak cesta nebude tak snadná, jak si zprvu představovala. Předposlední díl, Spoutáni magií, nás zasvětí do tajů dávné magie a odhalení, které by mohlo znamenat naprostou změnu ve světě Morojů a Strigojů. Ale myslíte, že vše skončí dobře? Ba naopak, přihodí se hrozná událost, která otřese vším a všemi, které jsme dosud poznali, a naše hrdinka Rose z toho nevyvázne vůbec dobře. A zda se tato pohroma vyřeší v konečném, šestém dílu, Poslední oběť, na to si budete muset přijít sami. Ale věřte mi, že šestý díl patří mezi nejlepší a zároveň nejnapínavější díly celé série.

Je mi jasné, že z tohoto popisu jste se toho o ději moc nedozvěděli, ale je to záměrné. Jak už jsem říkala, všechny knihy jsou tak skvostně propletené, že prakticky nejde odhalit kus děje, aniž bych neodhalila i děj jiný... Když jsem četla jiné knihy na pokračování, většinou jsem i já sama nacházela různé nesrovnalosti mezi jednotlivými díly, občas mi tam něco chybělo, autor nedokázal popsat děj či postavy tak, jak bych si představovala… ALE… tato série byla naprostou třešničkou na dortu. Všechno zde bylo dokonalé a perfektní. A až v šestém díle jsem pochopila, že knihy byly opravdu promyšlené velmi předem, jelikož i malá drobnost v prvním díle znamenala v díle šestém velmi podstatnou záležitost… Jednoduše, nemám slov a na milion procent vím, že se k této sérii ještě několikrát budu vracet.

No řekněte sami, kdy se vám stane, že si všech šest knížek budete připadat jako hlavní hrdinka, v Lisse budete opravdu poznávat vaši nejlepší kamarádku, a naprosto bláznivě se zamilujete do Dimitrije? ;)

P.S. – pro ty, kteří si sérii přečtou a budou z ní tak unesení jako já, mám dobrou zprávu – autorka sepsala další sérii knih, které úzce navazují na Vampýrskou akademii – Pokrevní pouta, a tentokrát budeme sledovat osud lidské kamarádky Rose – alchymistky Sydney a Moroje Adriana…

Doufáme, že se vám článek líbil a určitě budeme rády za vaše komentáře či odběry.




*Článek napsala Míla

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Richelle Mead je moje oblíbená autorka. Kromě série Věk X mám od ní přečtené všechny knihy. :) A moc se mi líbily. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já se akorát chystám na druhou knížku Pokrevních pout, ale RM je opravdu úžasná spisovatelka :) <3

      Vymazat

Děkujeme za tvůj komentář :)